Om
GummiLyd er en konsertserie der eksperimentell musikk og smalere genre, fremføringer og performance kan oppleves live. Det være seg elektronika, drone-musikk, ambient, dark industry, synth og sequencer-oppbygget lyddesign, spoken word, dans, improvisert støymusikk basert på bearbeidede feltopptak på diy- og ukonvensjonelle instrumenter, freejazz eller harsh noise. Musikken kan oppleves å være i randsonen av det etablerte, kommer gjerne fra undergrunnsmiljøer og åpner for reiser i nye lydlandskaper.
---
Snorre Sjønøst Henriksen (f. 1983 på Røros) er lydkunstner og komponist bosatt i Oslo. Han har de siste årene holdt en rekke konserter/performancer, blant annet ved Spriten Kunsthall (Skien), Bomuldsfabriken Kunsthall (Arendal) og i Zionskirche (Berlin), sistnevnte som del av et program i regi av Kunstlerhaus Bethanien.
Han har også organisert en serie festivaler for futuristisk musikk med navn Seaside_Picnic siden 2018. Prosjektet er nomadisk og har funnet sted i Amman, Berlin og flere steder i Norge.
Henriksen har samtidig gjort en rekke oppdrag som komponist og lyddesigner, og har blant annet vært tilknyttet teaterkompaniet De utvalgte, sist både som utøver og medskaper i den kritikerroste forestillingen My Twisted World.
Nylig har samarbeidet Supporting Act, i samarbeid med Kornelia Remø Klokk vært presentert som en stedspesifik, dekonstruert black metal seremoni på Vigelandsmausoleet og Høstutstillingen i Oslo.
- - -
Sonic Obscurata er Trond Gjellum og i dette prosjektet utforsker han grenselandet mellom dark ambient, eksperimentell elektronika og post-industriell klangkunst. Musikken er delvis improvisert og delvis komponert, bygget opp av små analoge synther, feltopptak og bearbeidede samples fra verden rundt oss.
Sonic Obscurata henter inspirasjon fra pionerer som Cabaret Voltaire, Coil og Throbbing Gristle og deler deres fascinasjon for mørke teksturer, elektroniske ritualer og en filmatisk, nesten klaustrofobisk atmosfære. Resultatet er musikk som både kan virke meditativ og urovekkende, en sonisk skyggeverden der organiske lyder og elektroniske mønstre smelter sammen til et uttrykk som er like visuelt som auditivt.
- - -
zzoneman arbeider med svermer av oscillatorer og sakte pulserende, binaurale droner fra en modulær synth lunchbox. Blander inn lavfrekvente svingninger fra funksjonsgeneratorer og mikser med number stations, Tibetanske cymbaler, ambiente teksturer og granulerte infra-lyder av grunnstøtende isfjell... +++








