Velkommen til reiseruteplanleggeren. Du kan bruke dette verktøyet til å lage din egen reise.
For å lage din egen reiserute, klikk Legg til reiseplanlegger for å legge til et produkt i reiseruten.
Du er her: Opplevelser Oi! Drammen Bymagasin Bygger byens nye landemerke
Tekst: Kine Myrvold Olsen Foto: Tom Atle Bordevik
18. mai 2022 begynte rivingen av den gamle bybrua i Drammen. I flere år er en midlertidig gangbru på plass mens vi venter på at det flotte nye landemerket skal bli ferdig. Det er det østerrikske selskapet PNC sitt kontor i Norge som er utførende entreprenør, og har stått for både riving og oppbygging av Drammen kommune sin del av den nye brua. Det vil si fra Bragernes og over til landsiden på Strømsø.
– Jeg synes Drammen har vært utrolig gode på byutvikling, både med Bragernes Strand, rundt Strømsø torg og på Union. Den nye brua vil være enda et ledd i denne utviklingen, og jeg mener den vil være med på å bygge opp under kommunens visjon om at Drammen skal være et godt sted å leve, sier Mathias Fabich, daglig leder i PNC Norge.
Byggingen av den nye bybrua er godt i gang. PNC sitt kontor i Norge er utførende entreprenør.
PNC er erfarne brubyggere, og har bygget blant annet Minnevika bru - som er Norges lengste jernbanebru. Hvis du kjører sørover på E18 fra Drammen, kommer du etter hvert til Farrisbru i Larvik og Varodd bru i Kristiansand. Begge disse, og mange flere, er det PNC som har bygget.
De er med andre ord erfarne med å bygge i krevende forhold under vann.
– Det mest utfordrende under byggingen så langt var denne vinteren med mye kalde temperaturer og is på elva. Vi hadde også uvær og flom i august 2023, og under slike forhold øker hastigheten til vannet veldig. Men vi klarte å løse både kulde og flom på en god måte i godt samarbeid med Drammen kommune, sier Mathias.
Tommy Iversen i Drammen kommune og Mathias Fabich er stolte av jobben som gjøres for at byggingen av bybrua skal gå så smidig som mulig.
Sikkerheten til byen og til de som jobber på anlegget er høyeste prioritet. De bruker lokale underleverandører som også er erfarne med å jobbe i disse forholdene. Alle som jobber hos PNC eller hos underleverandørene vet hva det vil si å jobbe under og over vann.
– Vi har holdt på med bybrua i to år nå, men man kan ikke se så mye av det som er gjort fordi alt er under vann. Blant annet har vi slått ned pæler som er 70 meter under bunnen av elva. Det er omtrent samme høyde som Bragernes kirke, bare under vann. Det er viktig å få på plass et godt fundament før man begynner på den delen som er over vannoverflaten, sier Mathias.
Noen av de gamle fundamentene er gjenbrukt som midlertidig støtte til stålmontasjen for den nye brua.
Flere ganger om dagen går lekter til og fra lagringsplassen på Holmennokken.
For de som leder byggingen hos PNC er koordinering en stor del av jobben. Det er koordinering med lokale underleverandører og underentreprenører, men også med entreprenøren som bygger den andre delen av brua for Bane NOR.
– Vi har et veldig godt samarbeid med både vår oppdragsgiver Drammen kommune og med Bane NOR sin entreprenør. Det er ikke så god plass på elva, så en stor del av koordineringen går på å sørge for at båtene til og fra lagringsplassen på Holmennokken går til riktig tid og at alle lekter får plass, sier Mathias.
I løpet av sommeren 2024 begynner man virkelig å se konturene av den nye brua også over vann. Etter planen skal alt være ferdig høsten 2025.
– Jeg gleder meg til å stå på brua sammen med Tommy, prosjektsjefen i Drammen kommune, og være stolte over det vi har fått til sammen. Vi var også en del av Venjar-Langset-prosjektet med Minnevika bru, som vant årets anleggspris 2023. Jeg mener at bybrua i Drammen, og alle som jobber med dette prosjektet, fortjener at dette prosjektet minst blir nominert til den samme prisen, sier Mathias.
© Byen Vår Drammen/Destinasjon Drammen 2024. Copyright