Velkommen til reiseruteplanleggeren. Du kan bruke dette verktøyet til å lage din egen reise.
For å lage din egen reiserute, klikk Legg til reiseplanlegger for å legge til et produkt i reiseruten.
Du er her: Opplevelser Oi! Drammen Bymagasin En bilforhandler for livet
Tekst: Kine Myrvold Olsen Foto: Tom Atle Bordevik
ANNONSE
– Vi vet at det er kostbart å kjøpe feil bil, så en stor del av jobben vår er å gjøre en behovsanalyse og veilede til å gjøre et best mulig kjøp, sier John Skjelvaag, plassjef hos Bilia Drammen.
Når du kommer inn i butikken vår på Lierstranda, er målet vårt å gi deg en opplevelse som du ikke vil få hos alle andre bilforhandlere. Vi jobber hele tiden med en filosofi om at vi vil gi kundene «det lille ekstra» ved å levere på opplevelse og service.
– Personlig service er viktig for oss, og selgerne våre har mange lojale kunder som kontakter dem direkte. Når du har kjøpt bil hos oss vil du også få en personlig mekaniker som tar seg av bilen din på service. Det betyr at du har en person som kjenner bilen din godt, og som er den eneste personen du forholder deg til når er på verkstedet, sier John.
John møter oss sammen med Frode Mørch og Ulf Vatne. De er alle tre for veteraner å regne i bransjen, med henholdsvis 27, 26 og 18 års fartstid hos Bilia Drammen. Samtidig er det også ansatte som har jobbet der i 30, 40 og 50 år. Ulf jobber mest mot bedriftsmarkedet.
– Det å jobbe i bilbutikk er en egen livsstil. Jeg har et stort nettverk i Drammen og omegn og vi er veldig opptatt av å knytte til oss ulike aktører i byen. Vi samarbeider også med mange arrangementer, da støtter vi arrangementet med midler og er til stede under arrangementet, sier Ulf.
Tanken er at vi vil være der folk er, og at vi ønsker å møte mennesker på litt utradisjonelle måter. Et eksempel er at vi har vært på flere familiearrangementer med en bil ungene kan tegne på. Det har vært et veldig populært tiltak.
– Sponsingen og samarbeidet med arrangementer ser vi også som en del av samfunnsansvaret vårt og det å stille opp på slike ting gir oss veldig mye. En annen ting vi kan trekke frem som samfunnsansvaret vi tar, er at vi har dekkskiftdager to dager i året hvor inntektene går til en veldedig organisasjon vi velger ut, sier Frode.
De dagene er det dugnadsånden som råder hos oss. Alle stiller opp og hjelper til for å sørge for mest mulig inntekt til organisasjonen som skal få pengene det aktuelle året. Ett år var det litt lite folk som skulle skifte dekk, og da gikk de ansatte sammen for å samle inn penger til organisasjonen. Det gjorde at de fikk inn tusenvis av ekstra kroner.
I butikken er det en lun atmosfære. Volvoene og BMW-ene står på rekke og rad bortover i det enorme bygget. Kaffen er alltid varm. Lojale kunder som har kjøpt bil hos Bilia i mange, mange år kommer stadig innom for en kikk. Ofte går lojaliteten videre til neste generasjon, så selgerne følger familien og kjenner dem. Vi tenker alltid mye på kundene som allerede er her, ikke kun på nye og potensielle kunder.
– Vi har stor tro på at mennesker ønsker å møte mennesker også i fremtiden, at ikke alt vil foregå på nett. Selvopplevde referanser er viktig, og det er det som sørger for at jungeltelegrafen går om oss, sier John.
Selv om de har stor tro på den fysiske butikken, er Bilia også et fremoverlent konsern. Så om vinden snur og netthandel på bil blir mer populært, har de teknologien klar. Det er rom for å prøve og feile, og god takhøyde.
Hvis du ble nysgjerrig på å komme innom for å kikke på bilene våre, finner du oss i Industrigata 2 på Lierstranda. Det samme stedet hvor selskapet har holdt til siden 1962.
John Skjelvaag, Frode Mørch og Ulf Vatne i Bilia Drammen, er opptatt av å møte folk på litt utradisjonelle måter.
© Byen Vår Drammen/Destinasjon Drammen 2025. Copyright