Velkommen til reiseruteplanleggeren. Du kan bruke dette verktøyet til å lage din egen reise.
For å lage din egen reiserute, klikk Legg til reiseplanlegger for å legge til et produkt i reiseruten.
Du er her: Opplevelser Oi! Drammen Bymagasin Norges mest solgte
Tekst: Kine Myrvold Olsen Foto: Tom Atle Bordevik
– Vi er veldig stolte av dette produktet, og av at et alkoholfritt produkt i så sterk vekst lages i Drammen, sier Leif Eliassen, merkevareansvarlig i Aass Bryggeri.
Det er en økende trend at folk velger alkoholfritt drikke, og butikkene ønsker også å ta inn flere av disse produktene. Gjennom å skape en god kvalitet over tid på produktet sitt, har Aass klart å lage den alkoholfrie ølen som folk flest foretrekker.
Christian, Lauritz og Terje Aass koser seg med Norges mest solgte alkoholfrie øl, Aass Uten.
Det å lage et godt alkoholfritt øl er ikke bare-bare. Det er veldig få ingredienser, og ikke like mange smaker man kan «skjule» seg bak som i vanlig øl.
– «Hvermansen» merker det fort hvis man endrer på resepten, så vi ønsker å gjøre færrest mulig endringer. Vi ønsker å være forutsigbare på smak, og et av suksesskriteriene er nok at vi selv smaker på produktet hver eneste dag for å sørge for at det holder den kvaliteten det skal, sier Leif, og legger til:
– Det mange ikke vet, er at alkoholfritt øl er et mye sunnere produkt enn mange andre drikkevarer. Det er få tilsetningsstoffer og kalorifattig.
Resepten på Aass Uten er fra 1994. Den gang het det Aass alkoholfritt øl. I år kommer de til å produsere 2,5 millioner liter av Aass Uten, og du finner det i alle butikker fra Svalbard til Lindesnes. Nå er det kun fatølet deres som selger mer.
Aass Bryggeri er en tradisjonsrik familiebedrift i Drammen. I år feirer de 190 år.
Siden det alkoholfrie markedet er i sterk vekst, har Aass nylig lansert et annet alkoholfritt produkt: Radler med smak av eple.
– Vi tror dette vil ha enda bedre appell med tanke på hvem som kjøper det, og på den måten kan vi nå ut med alkoholfritt til enda flere. Så langt har vi fått gode tilbakemeldinger på smaken, sier Leif.
Ofte masseres ideen til et produkt i 1,5 år før den lanseres. Hva som lages starter og slutter med hva kundene etterspør. I mange tilfeller bruker de publikum som er innom på omvisning eller ølsmaking som testere og er lydhøre på hva de sier om produktene.
Alkoholfrie produkter er populære. Nylig lanserte de Radler med smak av eple, og fra før har de populære Aass Uten.
Aass Bryggeri er ett av to bryggerier i landet som er 100 prosent norsk- og familieeid. Det er også Norges eldste bryggeri. Bryggeriet ble etablert av Ole Pehrson. I 1861 tok Poul Lauritz Aass over sammen med H.F. Gjessing, og i 1867 ble Aass ene-eier av bryggeriet. Siden har det vært 100 prosent eid av Aass-familien og det er kun etterkommere av Poul Lauritz Aass som kan eie aksjer bryggeriet. Nå er det tippoldebarnet Christian August Knudsen Aass som er administrerende direktør i familieselskapet.
De siste årene har de vært opptatt av å få publikum inn i bryggeriet for å lære mer om hvordan produktene lages.
– Skoleklasser kan komme innom på omvisning helt gratis, og vi har ofte bedrifter som kommer innom på ølsmaking og omvisning i forbindelse med sommerfest eller lignende. I tillegg til det har vi 4-6 publikumseventer hver måned utenom juli, som kan være full pakke med omvisning, ølsmaking og middag, eller kortere sekvenser med bare ølsmaking, sier Carl-Henrik Mannsaaker-Nilsen, markedsfører i Aass.
Nå i jubileumsåret har de ekstra aktiviteter, og du finner full oversikt over når arrangementene er på aass.no.
English summary
Aass Uten became Norway's best-selling non-alcoholic beer for the first time last year, which was good news for the brewery going into the anniversary year 2024. There is an increasing trend of people choosing non-alcoholic drinks, and stores also want to stock more of these products. By consistently creating good quality over time with its product, Aass has produced the non-alcoholic beer that most people prefer.
© Byen Vår Drammen/Destinasjon Drammen 2025. Copyright