Skitur på Holtefjell

Om

Holtefjell ligger på grensen mellom Øvre Eiker og Flesberg og er et av de områdene der snøen ligger lengst i Nedre Buskerud. Terrenget varierer mellom gammel naturskog av gran og «vidder» med kneisende og majestetiske furuer. Selve platået ligger på 600- 700 moh., men for å komme dit opp er det noen høydemeter å forsere. Enten utgangspunktet er Hoensvannshotellet på 260 moh. eller Smedsrud på 370 moh. Det er kjørt opp løyper fra begge disse utgangspunktene til løypekrysset ved Myresetra, og herfra er det 2,7 km inn til Myrehogget (707 moh.) som er det høyeste punktet på Holtefjell, med panoramautsikt i alle retninger.

For å komme til Hoensvannshotellet må du fra rundkjøringen mellom Hokksund kirke og Hokksund følge skiltingen, først mot Skotselv og deretter til venstre og like etterpå til høyre mot Gorud. Her må du betale bompenger og fortsette på god grusvei til parkeringsplassen ved Hoensvannshotellet. Fra Hoensvannshotellet får du den kraftigste stigningen helt i begynnelsen langs den ubrøytete skogsbilveien opp østenden av Bjørvannet. Herfra går løypa moderat oppover langs Tverrelva til du når platået på toppen av Holtefjell. Herfra går det en ringløype til høyre til Myrehogget, men den er svært kupert og anbefales ikke. Fortsett heller videre rett fram til løypekrysset ved Myresetra og ta til høyre inn til Myrehogget der. Hele turen fra Hoensvannshotellet til Myrehogget er 12 km en vei, men du kan jo gjøre vendereis når du når platået på Holtefjell og ta en velfortjent rast ved Celleputten (se skilt). Hoensvannshotellet er åpent for servering hver søndag frem til påske.

Et kortere alternativ med mindre høydeforskjell er å starte turen på Smedsrud. For å komme dit må du kjøre fylkesvei 35 til krysset i Knivedalen der du følger skiltingen til Skotselv og videre til Bingen. Fra Bingen følger du veien mot Lampeland. Sideveien inn til Smedsetra tar av til venstre etter drøye 4 km. Herfra er det ca. 1,5 km bomvei inn til parkeringsplassen ved sørenden av Smedsvannet der skiløypa starter. Løypa starter med moderat stigning opp til og langs den ubrøytede Grøllelivegen ca. 4 km inn til løypekrysset ved Myresetra. Her må du ta til venstre 2,7 km dersom du vil opp på toppen av Myrehogget eller ta turen innom Celleputten før du gjør vendereis.

Kart

Skitur på Holtefjell

Skitur

3330, Skotselv

Legg Skitur på Holtefjell til i reiseruten din.

Også i nærheten

1. Eiker Gårdsysteri består av et tidsmessig løsdriftsfjøs, eget tilhørende ysteri,…

7.26 km unna
  2. Det kongelige Modumske Blaafarveværk har en lang historie, og ble opprettet så tidlig som…

7.36 km unna
  3. Gulden Kunstverk sin arbeidsoppgave er å bringe kunsten ut til folket. Det er nærmest…

10.61 km unna
  4. Historien bak Vestfossen Kunstlaboratorium er særegen. Lokalene som rommer…

12.53 km unna
  1. Lille Edens Besøkshage er verdt et besøk med spennende installasjoner, skulpturer,…

12.85 km unna
  2. Akustisk i Eiker er en konsertserie som arrangeres fire ganger i året i Mjøndalen utenfor…

12.89 km unna
  3. Fossesholm Herregård er en kulturell perle for hele familien. I 1541 samlet lensherren i…

13.01 km unna
  4. Portåsen er dikteren Herman Wildenveys barndomshjem, og er i dag både en kulturarena og…

14.00 km unna
  5. Konnerudverket hadde sin storhetstid på 17- og 1800-tallet. Sølv, bly og kobber ble…

18.23 km unna
  6. Utforsk Gulskogen Gård og dens rike historie! Gå inn i hovedhuset og opplev tidens…

19.15 km unna
  7. Drammens Museum har en interessant historie knyttet til opprettelsen av et friluftsmuseum…

20.44 km unna
  8. Spiralen er Drammens mest attraktive turistattraksjon. Det er en spiralformet tunnel som…

20.57 km unna
  9. Galleri Athene er et av Norges store privateide gallerier og ligger på Union i Drammen…

20.58 km unna
  10. Fra studioet på Union Brygge lager kunstneren Marcus Mars vakker kunst av stål.…

11. Buskerud Kunstsenter er et regionalt kunstsenter. Med et rikholdig utstillingsprogram i…

20.61 km unna
  12. Drammen Park, en oase midt i byen, har store plenområder, gamle trær, turveier, lekepark,…